اقتصاد ایرانی: هشتاد و هشتمین نمایشگاه بین المللی خودرو در ژنو درحال برگزاری است. طبق گزارش های منتشر شده، بسیاری از برندهای معروف خودروسازی در این نمایشگاه حضور داشته و جدیدترین محصولات خود را برای عموم به نمایش گذاشته اند. در سال های اخیر بحران تولید آلاینده ها باعث شده که کشورها، راهکارهای بسیاری برای تغییر شرایط آب و هوایی ارائه دهند. یکی از مهم ترین برنامه ها برای این منظور، افزایش تولید خودروهای الکتریکی بوده است. بر این اساس در این نمایشگاه نیز تمرکز خاصی بر فناوری های الکتریکی بوده است. آن طور که گفته شده، تولید خودروهای الکتریکی می تواند در کاهش گازهای گلخانه یی و آلاینده ها تاثیر قابل توجهی داشته باشد؛ بر این اساس بسیاری از کشورها تلاش می کنند تا با تولید خودروهای الکتریکی تعهد خود را نسبت به آینده یی پاک تر نشان دهند.

به گزارش تعادل، طبق اطلاعات منتشر شده، ماشین های الکتریکی پلاگین در سال ۲۰۱۷ حدود ۲.۳ درصد از کل ۵ بازار بزرگ خودروسازی در جهان را به خود اختصاص داده بودند. آن طور که انجمن خودروسازان اعلام کرده، چین یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان ماشین های الکتریکی در جهان است. طبق بسیاری از گزارش های منتشر شده، چین در تلاش برای کاهش آلودگی هوا، تولید داخلی بیش از ۵۰۰ مدل خودرو سواری را از ابتدای سال ۲۰۱۸ ممنوع اعلام کرده است. آن طور که گفته شده، تصمیم دولت چین بر این است که به طور کامل به سمت تولید مدل های جدید خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی حرکت کند تا بتواند در سال ۲۰۳۰ حدود ۴۰ درصد از کل بازار فروش خود را به این خودروها اختصاص دهد. طبق این گزارش در سال ۲۰۱۷ میزان تولید خودروهای پلاگین هیبریدی در چین حدود ۵۷۹ هزار دستگاه بوده که این تعداد حدود ۲.۳ درصد از بازار فروش خودرو چین را به خود اختصاص داد. این درحالی است که در سال ۲۰۱۶ فروش خودروهای الکتریکی در چین با ۵۰ درصد افزایش روبه رو بوده است. آن طور که گفته شده، چین تصمیم دارد در تولید خودروهای الکتریکی مسیر کشورهای اروپایی مانند فرانسه و بریتانیا را در پیش بگیرد؛ بر این اساس پیش بینی شده که تا سال ۲۰۴۰ ممنوعیت فروش وسایل نقلیه تمام دیزلی و بنزینی را اجرا کند. پس از چین، امریکا در سال ۲۰۱۷ دومین تولیدکننده خودروهای پلاگین هیبریدی در جهان بود. آن طور که در این گزارش گفته شده در سال گذشته میلادی در این کشور حدود ۲۰۰ هزار خودرو پلاگین تولید شده که این تعداد ۱.۲ درصد از کل فروش خودرو در بازار امریکا را به خود اختصاص داده اند. طبق سایر گزارش های منتشر شده، بخش حمل ونقل در امریکا نخستین منبع تولید آلاینده ها و گازهای گلخانه یی در این کشور به شمار می رود. هر چند که خودروهای هیبریدی و الکتریکی از محبوبیت قابل توجهی برخوردار هستند اما همچنان نتوانستند، بحران تولید آلاینده ها را در این کشور کاهش دهند.

همانطور که در این گزارش گفته شد، چین و امریکا به عنوان بزرگ ترین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در جهان به شمار می روند اما همچنان سهم فروش اتومبیل های الکتریکی در بازار خودرو این کشورها تفاوت قابل توجهی با نروژ دارد. براساس سایر گزارش های منتشر شده، در سال ۲۰۱۷ نروژ رکورد فروش خودروهای الکتریکی را شکسته است. آن طور که گفته شده، سیاست های جدید این کشور خریداران را به سمت قوای محرکه الکتریکی هدایت کرده است. بر این اساس بیش از نیمی از درخواست های جدید خرید خودرو در سال ۲۰۱۷ در نروژ مربوط به وسایل نقلیه الکتریکی بوده است. براساس گزارش منتشر شده از سوی انجمن خودروسازان در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۹ هزار خودرو الکتریکی در این کشور تولید شده که این میزان تولید حدود ۳۶.۷ درصد از فروش بازار خودرو نروژ را به خود اختصاص داده است. طبق شمار تولید خودروهای الکتریکی، ژاپن رتبه چهارم را در میان سایر کشورها به خود اختصاص داده است. آن طور که گفته شده، میزان تولید خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی در این کشور در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۶ هزار دستگاه بوده همچنین سهم فروش وسایل نقلیه الکتریکی در بازار خودرو ژاپن حدود ۱.۳ درصد اعلام شده است. طبق این گزارش، آلمان و بریتانیا نیز در میان بزرگ ترین تولید کنندگان خودروهای الکتریکی در جهان قرار دارند. در سال ۲۰۱۷ تولید خودروهای پلاگین هیبریدی در آلمان حدود ۵۵ هزار دستگاه و در بریتانیا بیش از ۴۴ هزار دستگاه بود. سهم فروش خودروهای الکتریکی در بازار این دو کشور نیز ۱.۶ و ۱.۸ درصد اعلام شده است.

منبع خبر: http://www.ireconomy.ir/fa/page/33974/%D8%AA%D8%B3%D8%AE%DB%8C%D8%B1+%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1+%D8%A8%D8%A7+%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%B3%D8%A8%D8%B2.html