اقتصاد ایرانی: مبادلات تجاری ایران با ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ در مدار صعودی قرار گرفته است؛ به طوری که کل مبادلات تجاری ایران با منطقه یورو در سال ۲۰۱۷ با رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن بالغ بر ۲۱ میلیارد یورو ثبت شده است. براساس گزارشی که پایگاه خبری «یورواستات» وابسته به کمیسیون اروپا منتشر کرده، رشد واردات اتحادیه اروپا از ایران در ۲۰۱۷ بیشتر از رشد صادرات اتحادیه اروپا به ایران بوده است. با این حال، تراز تجاری دو طرف به میزان ۶۰۰ میلیون یورو به نفع اتحادیه اروپا است.

به گزارش دنیای اقتصاد، کارنامه مبادلات تجاری ایران با اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. جدیدترین اطلاعاتی که از سوی پایگاه خبری وابسته به کمیسیون اروپا (یورواستات) اعلام شده نشان می دهد همکاری های تجاری ایران با ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در دومین سال اجرایی شدن برجام در مدار صعودی قرار گرفته است؛ به طوری که کل مبادلات تجاری ایران با منطقه یورو در سال ۲۰۱۷ با رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن بالغ بر ۲۱میلیارد یورو ثبت شده است. ناترازی تجاری ایران با منطقه یورو نیز از منفی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۶ به منفی ۶۰۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۷ رسیده که نشان دهنده این است که ایران فاصله بین واردات از اروپا و صادرات به اروپا را کاهش داده است. در طول یک دهه گذشته روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا با نوسانات زیادی همراه بوده است. در سال های تحریم، حضور کشورهای اروپایی در بازار ایران کمرنگ تر شد تا جایی که در سال ۲۰۱۲ با تحریم واردات نفت ایران به اروپا، حجم مبادلات تجاری بین این اتحادیه و ایران به پایین ترین سطح خود رسید. در حالی که در سال ۲۰۱۱ ارزش مبادلات تجاری اتحادیه اروپا با ایران به بیش از ۲۶ میلیارد یورو رسیده بود، در سال ۲۰۱۲ با کاهش ۵۵ درصدی به بیش از ۱۲ میلیارد یورو رسید. روند رو به کاهش مبادلات تجاری دو طرف، در سال ۲۰۱۳ نیز ادامه پیدا کرد و رقم ۶ میلیارد و ۲۸۳ میلیون یورو ثبت شد. البته بعد از توافق ژنو و با ادامه مذاکرات هسته ای، بهبودی اندک در روابط تجاری بین اتحادیه اروپا و ایران پدید آمد که منجر به افزایش حجم مبادلات تجاری در سال ۲۰۱۴ به ارزش ۷ میلیارد و ۵۶۶ میلیون یورو شد. با اعلام توافق هسته ای بین ایران و ۱+۵، همه طرف ها با ارزیابی مثبت این توافق بر روابط سیاسی، بر اثرگذاری آن در توسعه روابط اقتصادی نیز تاکید کردند.

موقعیت استراتژیک و بازار جذاب ایران از یک طرف و جایگاه اتحادیه اروپا و اهمیت آن در سطح بین المللی از طرف دیگر، باعث شد تا دو طرف بهبود روابط در سطوح مختلف در دوره پساتحریم را در دستور کار قرار دهند. مطابق اطلاعاتی که دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده، اتحادیه اروپا تنها با حدود هفت درصد از جمعیت جهان، حدود ۲۰ درصد از تجارت جهانی را در اختیار دارد. بیش از ۶۲ درصد کل تجارت اتحادیه اروپا با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام می شود. اتحادیه اروپا در کنار ایالات متحده و چین یکی از سه بازیگر بزرگ جهانی در تجارت بین المللی است. اتحادیه اروپا بزرگ ترین صادرکننده کالا و خدمات در جهان است و بزرگ ترین بازار واردات برای بیش از ۱۰۰ کشور است. این منطقه بزرگ ترین بازار در جهان است.

در سال ۲۰۱۶ تولید ناخالص داخلی (GDP) اتحادیه اروپا به قیمت های جاری بالغ بر ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد یورو بود. بیش از نیمی از آن توسط سه کشور آلمان، انگلستان و فرانسه تولید شده است. آلمان در سال ۲۰۱۶ با تولید ناخالص داخلی به ارزش سه هزار و ۱۰۰ میلیارد یورو، اقتصاد پیشرو در اتحادیه اروپا بود که بیش از یک پنجم (۱/ ۲۱ درصد) تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد و بعد از آن انگلستان (۱۶ درصد)، فرانسه (۱۵ درصد، )ایتالیا(۳/ ۱۱ درصد، )اسپانیا (۵/ ۷ درصد) و هلند (۷/ ۴ درصد) قرار دارند. در مقابل در انتهای این فهرست، تولید ناخالص داخلی ۱۱ کشور عضو کمتر از یک درصد کل اتحادیه اروپا بوده که عبارت بودند از مالت، قبرس، استونی، لتونی، لیتوانی، اسلوونی، کرواسی، بلغارستان، لوکزامبورگ، اسلواکی و مجارستان.

اتحادیه اروپا از طریق شبکه جهانی روابط تجاری خود مذاکره می کند. این مشارکت با طیف گسترده ای از شرکا، عمدتا از طریق توافق نامه های تجارت آزاد است. این مشارکت ها به دنبال ایجاد رشد و شغل برای اروپایی ها با باز کردن بازارهای جدید با سایر نقاط جهان است. برای مثال معاملات بازارهای کشورهای آتلانتیک، روزانه حدود ۲ میلیارد یورو را نشان می دهند. یکی از اهداف سیاست اتحادیه اروپا همچنین کاهش کار اجباری کودکان، کاهش تخریب محیط زیست و کاهش نوسان قیمت است. طرح هایی که شفافیت و ردیابی در زنجیره های عرضه را تضمین می کنند، در اولویت هستند. به نظر می رسد برای کشورهای فقیر جهان، سیاست تجارت اتحادیه اروپا ترکیب تجارت و توسعه است. حمایت از کسب وکارهای کوچک، صادرات و مشاوره در زمینه بهبود حکومت داری، تنها بعضی از راه هایی است که تجارت و توسعه می تواند دست به دست هم دهد تا از نیازمندی هایی که از رشد تجارت به دست آمده است، اطمینان حاصل شود.

روابط اقتصادی ایران با اروپا

در طول سال های گذشته روابط اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا فراز و نشیب های فراوانی داشته، ولی آنچه در کل دوران به صورت ثابت عمل کرده، تراز تجاری منفی ایران با این منطقه از جهان بوده است که البته در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل از آن بهبود یافته است. ترکیب واردات ایران از اتحادیه اروپا نشان می دهد عمده واردات به کالاهای واسطه ای و سرمایه ای تعلق گرفته است. مطابق آمار جدید «یورواستات»، مبادلات تجاری ایران و ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۲۱ میلیارد یورو اعلام شد. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در این سال که دومین سال اجرایی شدن توافق جامع هسته ای است، با رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. در سال ۲۰۱۶ نیز تجارت دو طرف ۷۸ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته و به ۱۳ میلیارد و ۷۴۴ میلیون یورو رسیده بود. براساس این گزارش، رشد واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال ۲۰۱۷ بیشتر از رشد صادرات اتحادیه اروپا به ایران در این سال بوده است. واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال ۲۰۱۷ با رشد ۸۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در سال پیش از آن ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بودند. عامل مسلط در رشد تجارت کالایی ایران، به دلیل صادرات سوخت های معدنی است.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال ۲۰۱۷ نیز ۳۱ درصد رشد داشته و به ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۸ میلیارد و ۲۰۰میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند. تراز تجاری دو طرف در سال ۲۰۱۷ به میزان ۶۰۰ میلیون یورو به نفع اتحادیه اروپا بوده است. بررسی مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در دو سال گذشته نیز روند رو به رشد روابط اقتصادی را تایید می کند. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۷ میلیارد و ۶۸۹ میلیون یورو بود، در سال ۲۰۱۶ به ۱۳ میلیارد و ۷۴۴ میلیون یورو افزایش یافته است. براساس این گزارش، واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال ۲۰۱۶ با رشد ۵/ ۴ برابری نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۴ میلیارد و ۴۹۶ میلیون یورو رسید. اتحادیه اروپا در سال قبل از آن یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود. رفع تحریم نفتی ایران و ازسرگیری خرید نفت از ایران علت اصلی رشد واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال ۲۰۱۶ بوده است.

فرانسه بزرگ ترین واردکننده کالا از ایران در سال ۲۰۱۶ بوده، به طوری که واردات این کشور از ایران در این سال با رشد ۲ برابری نسبت به سال قبل از آن به یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورو رسید. ایتالیا با واردات یک میلیارد و ۴۹ میلیون یورویی و اسپانیا با ۸۷۰ میلیون یورو به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار داشته اند. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال ۲۰۱۶ نیز رشد ۲۸ درصدی داشته و به ۸ میلیارد و ۲۴۸ میلیون یورو رسید. اتحادیه اروپا در سال پیش از آن ۶میلیارد و ۴۵۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود. آلمان بزرگ ترین صادرکننده به ایران در سال ۲۰۱۶ بوده است و صادرات این کشور به ایران در این سال با رشد ۲۶ درصدی مواجه شده و به ۲ میلیارد و ۵۹۹ میلیون یورو رسیده است. ایتالیا با صادرات یک میلیارد و ۵۴۱ میلیون یورویی و هلند با صادرات ۷۱۲ میلیون یورویی نیز به ترتیب دومین و سومین صادرکننده کالا به ایران در سال ۲۰۱۶ در میان اعضای اتحادیه اروپا شناخته شدند.

منبع خبر: http://www.ireconomy.ir/fa/page/33667/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87+%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B7+%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA+%D8%A8%D8%A7+%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7.html