پایگاه خبری معدن نیوز- رییس کمیته خاک‌های صنعتی خانه معدن گفت: درحال‌حاضر مشکلی در زمینه حمل‌ونقل مواد معدنی و خاک‌های صنعتی در کشور وجود ندارد و تنها هزینه حمل‌ونقل بالاست که بخشی از آن ناشی از استهلاک ناوگان حمل‌ونقل و مصرف بالای سوخت آنها است، از این رو در مسافت‌های بالا باید حمل‌ونقل ریلی جایگزین حمل جاده‌ای شود.
هادی میررحیمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز، با اشاره به اینکه در زمان رونق معادن سنگ آهن ناوگان حمل‌ونقل ترجیح داد تا مواد معدنی شرکت‌های بزرگ سنگ آهن را جابه‌جا کند، اظهار کرد: در شرایطی که معادن سنگ‌آهن کشور رونق صادراتی داشتند با قیمت پیشنهادی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای مشکلی نداشتند. از طرف دیگر معادن سنگ آهنی که محصولات خود را صادر می‌کردند بارهای کلانی داشتند که ناوگان حمل‌ونقل نیز ترجیح می‌داد با این معادن قرارداد منعقد کند.
وی ادامه داد: این موضوع باعث شده بود که بار بسیاری از معادن کوچک و خاک‌های صنعتی در آن زمان روی زمین بماند اما در شرایط کنونی این موضوع برطرف شده و معادن کوچک مشکلی برای جایجایی مواد معدنی ندارد و تنها هزینه حمل همچنان گره فعالیت این معادن به شمار می‌رود.
میر رحیمی با تاکید بر اینکه هزینه جابه‌جایی مواد معدنی و خاک‌های صنعتی با حمل‌ونقل جاده‌ای بالاست، پیشنهاد داد: در شرایطی که مصرف بالای سوخت هزینه ناوگان فرسوده‌ای جاده‌ای را افزایش داده است، باید حمل‌ونقل ریلی جایگزین آن شود. درحال‌حاضر کامیون‌های فرسوده در هر صد کیلومتر ۶۰ لیتر گازوییل مصرف می‌کنند که برای کامیون‌های جدید طی کردن این مسافت تنها با مصرف ۳۰ لیتر گازوییل انجام می‌شود.
او با اشاره به اینکه هزینه حمل‌ونقل برای شرکت‌های کوچک معدنی منجر به فشار به این معادن می‌شود، افزود: کاهش صادرات سنگ‌آهن باعث شد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای مواد معدنی معادن کوچک را نیز جابه‌جا کنند و در شرایط کنونی مشکلی از نظر جایجایی مواد معدنی نداشته باشند.

منبع خبر: http://www.madannews.ir/?code=17709