پایگاه خبری معدن نیوز- دبیر کمیته خاک‌های صنعتی خانه معدن اظهار کرد: در سال‌های گذشته به دلیل افت صادرات سنگ آهن از ایران، میزان هزینه‌های حمل‌ونقل خاک‌های صادراتی افزایش یافت زیرا با این شرایط میزان فعالیت ناوگان حمل‌ونقلی کاهش یافته و آنها برای جبران درآمدهای خود هزینه‌های حمل را افزایش داده‌اند.
سید هادی میر رحیمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز، با اشاره به اینکه درحال‌حاضر کیفیت خاک‌های صنعتی ایران بسیار بالاست، گفت: خاک‌های صنعتی ایران در خارج از کشور طرفدارانی دارد تا جایی که مشتریان خارجی حاضرند هزینه بالای حمل‌ونقل صادرات ایران را بپذیرند و از خاک‌های صنعتی ایران استفاده کنند.
او با تاکید بر اینکه هزینه حمل‌ونقل به تناسب مسافت طی شده تغییر می‌کند، افزود: هر اندازه مسافت، برای دستیابی به بندر و صادرات طولانی‌تر باشد به همان میزان هزینه حمل افزایش می‌یابد زیرا ناوگان ایران به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند این در حالیست که میزان مصرف گازوئیل در دنیا برای ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۳۰ لیتر است که این موضوع هزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای را در ایران افزایش داده است.
میر رحیمی با ارائه این پیشنهاد که در مسافت‌های طولانی باید حمل‌ونقل ریلی جایگزین حمل‌ونقل جاده‌ای شود، افزود: از آنجایی که با کاهش صادرات سنگ آهن در ایران هزینه‌های حمل‌ونقل افزایش می‌یابد، آنها برای با کاهش فعالیت‌های ناوگان جاده‌ای آنها جبران درآمدهای خود هزینه‌های حمل را افزایش داده‌اند و این موضوع باعث افزایش فشار به صادر کننده‌های خاک‌های صنعتی در ایران شده است.
وی ادامه داد: بنابراین در گام نخست باید در مسافت‌های طولانی از حمل‌ونقل ریلی استفاده کرد و در گام بعدی میزان بهره‌وری حمل‌ونقل جاده‌ای را در کشور افزایش داد.
دبیر کمیته خاک‌های صنعتی خانه معدن تاکید کرد: ظرفیت صادراتی خاک‌های صنعتی در ایران بسیار زیاد است و باید در این زمینه بسترهای صادراتی فراهم شود.

منبع خبر: http://www.madannews.ir/?code=17634