سگمنت کوپه‌های اسپرت همواره و در هر جای دنیا علاقه‌مندان زیادی داشته است و کشور ما نیز از این امر مستثنا نیست. از زمانی که پای هیوندای کوپه به ایران باز شد و پس از آن شاهد حضور جنسیس کوپه و تویوتا GT۸۶ در کشورمان بودیم، همواره شاهد محبوبیت این سگمنت بوده و هستیم، اما متأسفانه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف اعم از ممنوعیت واردات و نیز تحریم‌های غرب علیه کشورمان، جای خالی این دست خودرو‌ها در بازار داخلی به وضوح حس می‌شود و یکی از آن‌ها قطعاً تویوتا سوپرای جدید است.
برخورد نزدیک با نسل جدید تویوتا سوپرا
برخورد نزدیک با نسل جدید تویوتا سوپرا
چندی پیش فرصتی دست داد تا در کشور سوئد برخوردی نزدیک با این سامورایی جذاب داشته باشیم که شرح آن را برای شما عزیزان می‌نویسیم.

طراحی ظاهری؛ تهاجمی و دلفریب
در اولین برخورد به نظر می‌رسد سخت است که عاشق سوپرا نشویم. کاپوت طویل، اوورهنگ‌های کوتاه، نمای تهاجمی و خشمگین جلو با ورودی‌های هوای غول آسا در سپر و نمای عقب که به لحاظ بصری کاملاً پهن جلوه می‌کند، فرم جذابی را به وجود آورده اند و مواردی همچون اسپویلر ثابت باعث شده‌اند ذات اسپرت خودرو نمایان گردد.
برخورد نزدیک با نسل جدید تویوتا سوپرا
برخی از ویژگی‌های سوپرای جدید حس نوستالژیکی را برای بیننده تداعی می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به سقفی با دو برجستگی و اسپویلر روی صندوق، که یادآور مدل نمادین A۸۰ است، اشاره نمود.
برخورد نزدیک با نسل جدید تویوتا سوپرا
حتا چراغ‌های جلوی LED نیز طرحی رترو دارند. در کل، تویوتا سوپرا به لحاظ طراحی نمره بالایی دریافت می‌نماید و شاید ارتباط بسیار نزدیک این خودرو با نسل جدید ب ام و Z۴ به وضوح حس شود، اما این امر به هیچ عنوان تأثیری منفی در طراحی شرقی و به شدت جذاب خودرو نداشته است و سوپرای جدید در برخورد از نزدیک کاملاً بیننده را میخکوب می‌کند.

طراحی داخلی؛ حسی آشنا
اگر پیش از ورود به کابین سوپرا تنها یک بار پشت فرمان محصولات شرکت ب ام و نشسته باشید، با کابین سوپرا نیز احساس غریبگی نخواهید کرد؛ داشبورد و حس و حال کابین سوپرا و طراحی آن بیش‌تر از آن که ژاپنی و یادآور محصولات تویوتا باشد، سبک غربی‌ها را برای بیننده تداعی می‌نماید.
برخورد نزدیک با نسل جدید تویوتا سوپرا

متریال به کاررفته در کابین از کیفیت خوبی بهره می‌برند و در جای جای کابین پلاستیک‌های مشکی باکیفیت و پوشش چرم با دست و دلی باز استفاده شده است.
در کابین سوپرا تقریباً همه موارد از صفحه لمسی ۸.۸ اینچی گرفته تا کلید چرخان از ب ام و به ویژه Z۴ به عاریت گرفته شده است؛ باید گفت علیرغم آن که ما دوست داشتیم سوپرای جدید مستقل‌تر از چیزی که اکنون هست باشد، اما از سوی دیگر، مثلاً سیستم iDrive ب ام و وجود دارد که جزو بهترین‌های مارکت جهانی بوده و جای گله و شکایتی را تقریباً باقی نمی‌گذارد.
برخورد نزدیک با نسل جدید تویوتا سوپرا
از امکانات ایمنی سوپرا می‌توان به ایربگ‌های جلو، زانویی، کناری و پرده ای، سیستم ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده، سیستم هشدار خروج از مسیر و نوربالای خودکار اشاره نمود.
اما در ارتباط با نکات منفی سوپرا باید بیان کرد که این خودرو فاقد صندلی‌های عقب بوده و شاید این موضوع روی تصمیم افراد برای خرید آن اثر بگذارد. ورود و خروج به کابین برای افراد قدبلند چندان آسان نیست و محفظه بار خودرو نیز چنگی به دل نمی‌زند.

قوای فنی نسل جدید تویوتا سوپرا
در بحث قوای فنی باز هم سوپرا به صورت مشترک با ب ام و Z۴ از یک پیشرانه ۳ لیتری توربو ۶ سیلندر با حداکثر قدرت ۳۳۵ اسب بخار و گشتاور ۴۹۵ نیوتن متر بهره می‌گیرد.
وظیفه انتقال قدرت در این خودرو برعهده یک جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک ساخت ZF است که قدرت تولیدی توسط پیشرانه را به چرخ‌های عقب منتقل می‌نماید و شتاب صفر تا صد این ژاپنی خوش ساخت نیز ۴٫۱ ثانیه است.
برخورد نزدیک با نسل جدید تویوتا سوپرا
گفتنی است که این خودرو با یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر با حداکثر قدرت ۲۵۵ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر نیز برای مشتریان قابل سفارش است، که البته این پیشرانه نیز دست پرورده ب ام و است و از تکنولوژی آلمانی سود می‌برد.
سخن پایانی
سوپرا در بازار جهانی رقبایی مانند ب ام و Z۴، جگوار اف تایپ، پورشه کیمن و… را پیش روی خود می‌بیند و با توجه به طراحی خاص و شرقی و قیمت پایه نسبتاً پایین‌تر از رقبا تا حدود زیادی موفق عمل کرده است. ترکیب تکنولوژی آلمانی و کیفیت مثال زدنی ژاپنی در این خودرو باعث شده است هر آن چه از یک محصول خوب و کاربردی (در سگمنت خود) نیاز دارید را یک جا دریافت نمایید.
قیمت پایه سوپرا در بازار جهانی از حدود ۴۹.۹۹۰ دلار آغاز می‌شود و در نسخه‌های فول به رقم حدود ۵۶ هزار دلاری می‌رسد.

منبع خبر: https://www.akhbarbank.com/news/79187/نسل-جدید-تویوتا-سوپرا-طراحی-دلفریب-این-اسپرت-ژاپنی