بیشتر ما، بخصوص در زمان بحران کنونی کرونا و قرنطینه، به این فکر افتاده‌ایم که از شغل کارمندی صبح تا عصر خود بیرون بیاییم و از روی مبل راحت خانه‌ی خودمان کار در منزل کنیم. من که زیاد برایم پیش آمده است.

بهرحال، من تقریبا ۴ ساعت را هر روز صرف رفت‌و‌آمد به محل کار می‌کردم (و گاهی اوقات، متاسفانه، به ۵ ساعت نزدیک‌تر بود). علی‌رغم اینکه عاشق کارم بودم، از اینکه وقتم در قطار و مترو تلف شود متنفر بودم. بنابراین وقتی فرصتی برایم پیش آمد که از خانه کار کنم -و کاری را بکنم که دوست دارم و برای شرکتی که به آن احترام می‌گذارم- فرصت را قاپیدم. شاید حتی بعدش از خوشحالی رقصیده باشم.

اما، به من ثابت شد که کار در منزل از آن چیزی که فکرش را می‌کردم چالشی‌تر بود. یک نکته خوبش این بود که خیلی آرامش داشت. میز کار من در شغل قبلی‌ام در وسط یک سالن بزرگ قرار داشت که افراد آنجا می‌رفتند و می‌آمدند و برای گپ زدن توقف می‌کردند. من به این صحبت‌ها، زنگ خوردن‌های تمام‌نشدنی تلفن‌ها و صدای هورت کشیدن سوپ آدم‌ها، به همه‌ی اینها عادت کرده بودم.

و حالا، که در خانه هستم، سکوت اینجا برایم ناامیدکننده است. سریع فهمیدم که برای کار در منزل نیاز به مهارت‌های مشخصی دارم. و اگر شما هم به فکر کار در منزل هستید اینها به نظر من کلیدهای موفقیت هستند:

چه کسی می‌تواند در برابر صدای دیلینگ دیلینگ دریافت یک ایمیل جدید مقاومت کند؟ آن شخص شمایید اگر می‌خواهید در خانه پشت میزتان بمانید و چک کردن اینستاگرام «فقط برای یک دقیقه» را فراموش کنید. وقتی کار در منزل می‌کنید خیلی ساده است که حواستان پرت شود -حواس‌پرتی‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای که در سر کار وجود ندارند-. در محل کار، مثلا ممکن است یک‌بار صبح‌ها برای یک لیوان چای به آبدارخانه شرکت بروید و یک‌بار بعدازظهر، ولی در منزل، هر ساعت ممکن است سراغ یخچال بروید. یا شاید بیشتر.

روش مقابله با این چالش این است که طوری رفتار کنید انگار محل کارتان در منزل وسط یک محل کار واقعی قرار گرفته است. این یعنی، بله، دوش بگیرید، لباس بپوشید و برای روز کاری‌تان آماده باشید. این به طریقی ذهنیت شما را تغییر می‌دهد وآماده شدن برای «رفتن» به سر کار (حتی اگر این یعنی از اتاق وارد پذیرایی خانه شوید)، این تغییر را ساده‌تر می‌سازد.

من اوقات مشخصی را هم برای چک کردن ایمیل‌ها برنامه‌ریزی می‌کنم و وقتی یک پیام در اینستاگرام دارم، تا زمان ناهار از چک کردن آن خودداری می‌کنم.

در سر کار، شما مجبور بودید میز کارتان را تمیز نگه دارید تا به نظر مرتب برسید -و مطمئنا این همیشه کمک‌کننده است که میز خود را مرتب ببینید. ولی در منزل، چه کسی اهمیت می‌دهد که دور و بر شما به‌هم‌ریخته باشد. خب، در این دام نیفتید (بخصوص وقتی تماس‌های تصویری بخشی از کارتان است). شاید شما در منزل دسترسی به تیم خدماتی شرکت نداشته باشید که هر روز کیبورد خاک گرفته شما را تمیز می‌کرد و سطل آشغال‌های‌تان را خالی می‌کرد، ولی این در نهایت به شما بستگی دارد که فضای کارتان را تر و تمیز نگه دارید تا بهترین عملکرد کاری‌تان را داشته باشید.

بیشتر از آن، وقت آن است که مهارت‌های درست کردن چک‌لیست خود را بکار بیندازید. بدون ارتباط رو در رو، ساده است که اجازه دهید مسائل به سمت چاله‌ها لغزش پیدا کنند، پس باید همیشه راه‌هایی را برای اینکه به اندازه کافی منظم باشید پیدا کنید. شاید متوجه شوید که علاقه دارید در یک دفتر برنامه‌ها را بنویسید یا شاید یادآورهای تقویم را ترجیح دهید. ببینید چه چیزی برای شما جواب می‌دهد تا شما را پشت میزتان سازمان‌یافته‌تر کند.

وقتی من کار در منزل را شروع کردم، دلم برای حرف زدن با مردم بسیار تنگ شده بود. ولی سریعا یک دوست پیدا کردم. هر روز، صدای موتور پستچی UPS را پشت پنجره‌ام می‌شنیدم که برای رساندن بسته‌های پستی من می‌آمد. به محض اینکه متوجه حضورش می‌شدم، از خانه می‌پریدم بیرون و شروع به گپ زدن با او می‌کردم. و حالا او بسته‌ها را کنار جدول می‌گذارد. مطمئنا، مزیت بزرگ کار در منزل این است که شما را از سیاست‌بازی‌های کودکانه محل کار و غیبت کردن‌های تمام‌نشدنی نجات می‌دهد.

ولی وقتی شما کار در منزل می‌کنید -تنها، هر روز- ممکن است دل شما برای آن رفاقت‌های سر کار تنگ شود. از زمانی که آن اتفاق مامور UPS افتاد، من بیشتر با همکاران از طریق شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنم و عکس‌های جدیدی از سگم را برایشان می‌فرستم. و وقتی به موعدهای کاری نزدیک می‌شویم، حتی! تلفنی با هم حرف می‌زنیم. این برای اینکه این حس عدم ارتباط زیاد آزاردهنده نباشد، بسیار مفید بوده است. این توازن خوبی بین سکوت و آرامش داشتن وقتی به آن نیاز دارید، و تعامل ضروری با دیگران ایجاد می‌کند.

وقتی شما در یک محل کار واقعی کار می‌کنید، می‌توانید وقتی رئیس‌تان را در آشپزخانه دیدید از او در مورد جزییات ارائه‌ی پیش رو بپرسید. ولی اگر کار در منزل کنید، او فقط یک ایمیل در صندوق ایمیل شماست. از اطلاع دادن به وی در مورد اینکه قرار است یک موعد تحویل را از دست بدهید تا شفاف‌سازی کردن در مورد یک ایمیل، باید در مورد انتقال اطلاعات درباره تمام جنبه‌های کارتان و هر سوالی که از وی دارید، بسیار فعال و پیش‌قدم باشید.

همچنین در نظر داشته باشید که ارتباط برقرار کردن با یک تیم کار در منزل نیازمند لایه‌ی اضافه‌ای از شفافیت بالاست. از آنجایی که تقریبا همه چیز از طریق ایمیل انجام می‌شود، (و هیچ زبان بدن یا صورتی برای درک بهتر وجود ندارد)، نیاز دارید تا مطمئن شوید که دقیقا هر چه تایپ می‌کنید منظورتان همان است. من دریافته‌ام که جملات کوتاه‌تر و خلاصه‌تر از طومارهای بلندبالا بیشتر جواب می‌دهند.

بدون ترس از اینکه رئیس‌تان ممکن است وقتی در حال تماشای فیلم هستید وارد اتاق شود و مچ شما را بگیرد، انگیزه‌ی شما ممکن است وقتی کار در منزل می‌کنید دچار تزلزل شود. پس هم‌زمانی که ممکن است وسوسه شوید رخت‌های کثیف را در ماشین لباسشویی بیندازید یا دیرتر از زمانی که برنامه‌ریزی کرده‌اید شروع به کار کنید، باید خود را باانگیزه نگه دارید.

چگونه؟ از مشخص کردن اهداف روزانه، هفتگی و حتی ساعتی برای خود شروع کنید. وقتی به این اهداف برسید احساس مفید بودن و خوشحالی در کارتان می‌کنید -و یک گام به دستیابی به توازن بین زندگی و شغل‌تان نزدیک‌تر می‌شوید.

کار در منزل می‌تواند مدینه فاضله باشد -ولی باید بدانید که در چه مسیری قدم برمی‌دارید. اگر اینها را بدانید، و برای رسیدن به این مهارت‌ها برنامه داشته باشید، کار در منزل می‌تواند برای شما هم ممکن شود.

در هر حال، اگر هنوز مجبورید به عنوان کارمند سر کار بروید، در این مطلب به شما گفته ایم که برقراری تعادل بین زندگی شغلی و شخصی شما مشکل سازمان‌تان است!

منبع: The Muse

(۴)

پست‌های پیشنهادی

Sharehttps://telegram.me/businesstrend

منبع خبر: http://www.businesstrend.ir/1399/05/25/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B2%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C%D8%AF/