پاسخ به ۳ سوال کلیدی سهامداران

علی صحرایی مدیر عامل بورس تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز به ۳ سوال کلیدی سهامداران پاسخ داد.

وضعیت بازار برتر به کجا رسید و بورس تهران برای این بازار چه برنامه ای دارد؟
صحرایی: مطالعات مربوط به راه اندازی بازار برتر انجام شده و هر زمان شرایط مهیا باشد، این بازار آغاز به کار می کند‌. چرا که شرکت هایی برای بازار برتر انتخاب شده اند که به لحاظ نسبی، نسبت به سایر ۳۴۲ شرکت بازار بورس، بیشترین شفافیت را دارند و از نقدشوندگی بالایی هم برخوردار هستند. شرایط بازار رصد می شود و همان طور که می دانید قرار است دامنه نوسان معاملات در بازار برتر بیشتر باشد و به همین منظور هر زمان شرایط مهیا باشد، راه اندازی بازار برتر عملیاتی خواهد شد‌‌. این مورد، کار سختی هم نیست و فقط باید یک اطلاع رسانی صورت بگیرد و اسامی شرکت های بازار برتر و تغییر دامنه نوسان، اعلام گردد. ولی فعلا این اقدام در دستور کار نیست.

شرایط بازار سرمایه باید به چه صورت باشد که شرایط برای آغاز به کار بازار برتر فراهم باشد؟
صحرایی: هیات مدیره بورس تهران، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس که در این زمینه سیاست گذار هستند باید به این جمع بندی برسند که شرایط بازار برای افزایش دامنه نوسان مهیا است.

یکی از گلایه های سهامداران این است که چرا گاهی ناظر بازار، در روزهای منفی و در دقایق پایانی تایم معاملات اقدام به بازگشایی نمادها می کند؟
صحرایی: ناظر بازار بر اساس لیست، اقدام به بازگشایی نمادها می کند و کاری به مثبت یا منفی بودن بازار ندارد و بنابراین جهت بازار هیچ تاثیری بر تصمیم گیری ناظر ندارد‌. اما اینکه گفته شده چرا در دقایق پایانی نماد بازگشایی شده، شاید به این دلیل بوده که یکبار ناظر نماد را باز کرده و بعد اطلاع رسانی کرده و دوباره نماد بازگشایی شده است. چند موردی هم به خاطر محدودیت های سامانه معاملاتی بوده که ناظر مجبور به تغییر زمان بازگشایی نمادها شده و فقط مرحله آپشن در آن روز انجام شده و ادامه جلسه معاملاتی را به روز بعد موکول کرده است‌.

همکاری با بورس شانگهای در خصوص ارتقای هسته معاملات به کجا رسید؟
صحرایی: بعد از جلسه ای که هیات مدیره بورس تهران و بنده در بورس شانگهای داشتیم و تفاهم نامه ای هم منعقد شد؛ کرونا فراگیر شد و حضور فیزیکی میسر نشد. بورس شانگهای آمادگی همکاری با ما در این زمینه را دارد؛ ولی طبق بررسی های جامعی که داشتیم، بورس شانگهای سابقه ای در خصوص فروش سامانه معاملاتی نداشته و برای آنکه سامانه معاملاتی از کشوری یا بورسی تهیه شود، باید سابقه و تخصص فروش سامانه معاملاتی را داشته باشند. بورس شانگهای به درخواست ما تمایل به همکاری با ما را داشت؛ اما وقتی تجربه ای در زمینه فروش و خدمات پس از فروش سامانه معاملاتی ندارند، فی البداهه اقدام به انجام این کار کرده است.
البته مذاکرات ادامه دارد و تمام گزینه های قابل انجام چه توسط شرکت های داخلی و چه در زمینه خدمات آموزشی و… از بورس شانگهای و سایر کشورهایی که این امکان فراهم باشد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع خبر: https://www.boursenews.ir/fa/news/225136/پاسخ-به-۳-سوال-کلیدی-سهامداران