موسس شرکت Thrive Global (شرکت ارائه دهنده تکنولوژی ها و رسانه های کمک به درمان استرس و اضطراب)، آریانا هافینگتن، توصیه های ساده ای دارد برای کارمندان و صاحبین کسب و کاری که وقت ندارند از خودشان به نحو مناسبی مراقبت کنند: «قانون ۶۰ ثانیه برای مدیریت استرس شغلی». ۶۰ ثانیه تا ۳ دقیقه در روز را به یک «گام کوچک» اختصاص دهید. یک فعالیت کوتاه خود مراقبتی که به شما کمک می کند سالم تر، خوشحال تر و آرام تر یا هشیارتر باشید. سپس سعی کنید ۳۲ روز این کار را تکرار کنید. سخت نیست چون بسیار تعهد سبکی است.

هافینگتن این توصیه را در مصاحبه ای با سردبیر فست کمپانی، استفانی متا، ارائه داده است. وی می گوید: «در این روزهای درگیر با بحران کرونا که بیشتر افراد با استرس شغلی درگیرند و بسیاری نیز از بازگشت به محل کار خود می ترسند، شرکتهای موفق بالاخره پیام درست را در مورد خود مراقبتی و زندگی سالم گرفته اند. کاملا مشخص است که اگر شرکتها سلامت و رفاه کارکنانشان را درست تامین نکنند، تاثیر بسزایی روی کسب و کارشان خواهد گذاشت.» هافینگتن ادامه می دهد: «قبل از بحران کرونا نیز ۲ بحران سلامت در حال شکل گرفتن بود: اپیدمی مشکلات سلامت روانی و افزایش سریع نرخ بیماری های مزمن مثل بیماریهای قلبی، فشار خون بالا و دیابت نوع ۲. تمام این بیماریها نتیجه مستقیم استرس و کار زیاد هستند. شرکتها بیشتر و بیشتر متوجه می شوند که فقط سلامت جسمی مطرح نیست، بلکه مدیریت استرس شغلی، سلامت روان و انعطاف پذیری روانی نیز مطرح هستند. و بنابراین ما با شرکتهای بزرگ زیادی مانند والمارت، سلز فورس، اکسنچر و بانک آمریکا در حال کار کردن هستیم.»

توصیه هایی که او به کارکنان و مدیران در این شرکتهای بزرگ می کند همان چیزهایی است که به موسسین کسب و کار می گوید. « ما نیاز به یک تغییر ذهنیت داریم تا دست از باور به این تصور غلط برداریم که برای رسیدن به موفقیت باید ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته آماده و در حال کار کردن باشیم و خودمان را در اولویت بعدی قرار دهیم.» هافینگتن اضافه می کند که :«تمامی تحقیقات علمی این تغییر ذهنیت را تایید می کنند. ما می بینیم که چگونه افزایش سطح استرس شغلی، تمرکز را برای ما سخت می کند. اگر بیشتر شرکتهای جدید شکست می خورند، شاید ربطی به موسسین از خواب محروم شده آنها داشته باشد. ما می دانیم که وقتی خواب شما کم است، اولین چیزی که قربانی می شود خلاقیت است. برعکس، اگر مطمئن شوید که در حال مراقبت از خود هستید، شرکت شما نیز مطمئنا بهتر عمل خواهد کرد.»

هافینگتن می گوید: «نگران این نباشید که سرتان برای انجام این تغییرات بیش از اندازه شلوغ است. این مثل اهداف سال جدید نیست که بخواهید مثلا برای تناسب اندام هر روز یک ساعت را در باشگاه ورزشی بگذرانید. این فقط ۶۰ ثانیه از وقت شماست که به تنفس کردن یا تمرکز روی چیزهایی که برای آنها شکرگزارید اختصاص می دهید، قبل از آنکه سراغ تلفن همراهتان بروید. همه اینها به «گامهای کوچکی» تقسیم شده که برای انجام ندادن بسیار کوچک و سبک هستند.» در ادامه ی فعالیتهای ‌BJ Fogg و James Clear در حوزه تغییرات کوچک، هافینگتن پیشنهاد می دهد که گامهای کوچک یکسانی را به مدت ۳۲ روز انجام دهید تا احتمالا بتوانید عادت جدیدی در حوزه مدیریت استرس شغلی بسازید. تمام ۱۰ گام کوچک پیشنهادی وی را می توانید از اینجا ببینید ولی در اینجا چند تا از گامهای مورد علاقه ما که او و همکارانش در Thrive Global امتحان کرده اند را خواهیم دید:

هافینگتن می گوید: «گام کوچک مورد علاقه ی من در مورد شکرگزاری است. چون ثابت شده است که شکرگزاری بهترین درمان برای استرس و اضطراب است و زمانه ی ما پر است از لحظات پراسترس و پراضطراب. بنابراین تلاش می کنم چیزهایی را که برایشان شکرگزارم را در حین انجام فعالیتهایی به یاد داشته باشم که نیاز به حضور ذهن ندارند، مانند شستن دستها، مسواک زدن یا شستن ظرفها. نتایج فوق العاده بوده اند. علم به ما می گوید که این تمرین مسیرهای عصبی جدیدی در مغز ما می سازد. و ما به آنها برای مدیریت استرس شغلی نیاز داریم چون در زمانهایی مانند زمان حاضر، حالت خودکار مغز ما روی اضطراب و افکار منفی تنظیم شده است.»

سامر متیس، مدیر بخش تجربه مشتری شرکت Thrive Global این گام کوچک را انتخاب کرده چون می خواسته برای مدیریت استرس شغلی، سرعت زندگی پر از مشغله ی خود را به «سرعت دست نویسی» برساند و همزمان تجربیات کوچکی که ممکن است فراموش کند را در اختیار داشته باشد. این نوشتار همیشه به او احساس بهتری می داد و علیرغم اینکه قبل از انجامش لزوما به این کار مشتاق نبود، پس از انجام، احساس موفقیت می کرد. این کار برای او دو هدف را دنبال می کرد. به جای آنکه فقط افکار و تجربیاتش را برای خودش نگه دارد، این نوشتن مثل نامه های کوتاهی برای شریک زندگی اش بود. ثبت لحظاتی در رابطه که ممکن بود فراموششان کنیم. دانستن اینکه با این کار در حال تهیه هدیه ای دوست داشتنی برای شریک زندگی اش است، انگیزه نوشتن را به ماتیس می داد.

این حتی از نظریه معروف ورزش ۷ دقیقه ای نیز کمتر است. گریگوری بیر، مدیر استراتژی محتوا در شرکت Thrive Global هر روز صبح به مدت ۳۲ روز ورزش کوچکی به اندازه ۵۰ تا پروانه و ۵۰ تا شنا انجام می داد. او این ورزشها را انتخاب کرد چون دکترش آنها را به عنوان ورزشهای موثری که می تواند به سرعت و بدون تجهیزات خاصی و بدون نیاز به باشگاه رفتن انجام دهد، توصیه می کرد. بیر می گوید تجربه گامهای کوچک او تجربه ای موفقیت آمیز برای کاهش استرس شغلی بوده و قصد دارد آن را ادامه دهد. او اضافه می کند: «هر روز صبح دنبال هر جور بهانه ای می گشتم که گامهای کوچکم را انجام ندهم: دیرم می شود، کارهای مهمتری دارم، امروز روزش نیست… اما از آنجا که ورزش من فقط ۳ دقیقه طول می کشید، هیچ کدام از اینها بهانه های خوبی برای از زیر کار در رفتن نبودند و این دقیقا نکته اصلی است. این سبکی گامهاست که به شما کمک می کند بتوانید از تمام عذر و بهانه هایی که برای خود می سازید عبور کنید.»

برای مطالعه بیشتر در حوزه مدیریت استرس، قبلا در اینجا توضیح دادیم که چطور بدون استرس کارهای بیشتری را به سرانجام برسانیم.

منبع: Inc

(۷)

پست‌های پیشنهادی

Sharehttps://telegram.me/businesstrend

منبع خبر: http://www.businesstrend.ir/1399/05/01/%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%DB%B6%DB%B0-%D8%AB%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7%D9%81%DB%8C%D9%86%DA%AF%D8%AA%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3-%D8%B4%D8%BA%D9%84%DB%8C/