نمی توانیم کتمان کنیم که با شوکی بزرگ به نظم جهانی مواجه هستیم. چنین اثر تخریبی زلزله واری روی کسب و کار رایج را حداقل در حافظه تاریخی اخیر خود به یاد نداریم. بحران کرونا فقط روی جابجایی و دسترس پذیری پول تاثیر نگذاشته است. بلکه روی جابجایی, دسترس پذیری و همچنین رفتار افراد موثر بوده است. بسیاری آزادیها که قبلا بدیهی به نظر می رسید دیگر وجود ندارند. زنجیره های تامین از بین رفته اند. موضوع اصلی بازارها نیستند بلکه مکان و چگونگی فروش محصولات هستند.

همانطور که بیل برنباخ در آغاز عصر تبلیغات مدرن اشاره کرد, میلیون ها سال طول کشیده تا غرایض مصرف کنندگان به این شکل درآمده و میلیون ها سال دیگر نیز طول خواهد کشید تا دوباره بخواهد تغییر کند. می توانیم با سخنان دهان پر کنی مثل تغییر پارادایم در رفتار مصرف کننده منحرف شویم ولی فراتر از شوک موقتی به سیستم و با عبور از تعطیلی ها و فاصله گذاری های اجتماعی متوجه خواهیم شد که اصول نیاز, طلب, عرضه و تقاضا بدون تغییر باقی مانده اند.

اما چیزی که می توانیم مشاهده کنیم آن است که سازمانها برای پاسخ به این نیازها و ارضای این تقاضاها بهتر آماده شده اند البته اگر ابزارهای مورد نیاز را داشته باشند و قوانین درگیرسازی مخاطب را تغییر دهند. برخی سازمانها بهتر از بقیه خود را وفق می دهند و از این شرایط سریعتر و قوی تر از قبل بیرون می آیند.

مشخص است که پارادایم جدیدی نمی بینیم. حداقل هنوز نمی بینیم. چیزی که می بینیم سرعت گرفتن تغییراتی است که قبل از این هم در حال وقوع بودند. می بنیم که مصرف کنندگان در حال روی آوردن دسته جمعی به کانال های دیجیتال هستند. برای ارتباطات, رسانه ها, تفریح و خرید. می بینیم که نیروهای کار به شکل گسترده در حال مهاجرت به سمت پلتفرم های دورکاری هستند. همچنین شاهد اهمیت بازاریابی و اصول کسب و کار هدف محور هستیم. همانطور که رصد می کنیم سازمانها و دولتهایی را می بینیم که با نقشهای با اختیارات مرکزی در مقابل تفویض اختیارات, فعالیتهای داخلی در مقابل استفاده از تامین کنندگان و نیاز به هماهنگی جهانی و شبکه قوی شرکای تجاری که یک برنامه هماهنگ شده را اجرا می کنند, درگیر هستند. این ایده ها نمایانگر یک پارادایم جدید نیستند بلکه تمرکز ویژه روی ضروریات یک تغییر موفق را خاطرنشان می سازند.

چندین سال است که سازمانها دارند صحبت از نیاز به دگرگونی می کنند تا روشهای سنتی برای کسب و کار را متحول کنند. در مورد این صحبت می کنند که نیاز است خود را به تغییراتی که در رفتار مصرف کننده رخ می دهد برسانند و روی فرصتهایی که با اطلاعات و تکنولوژی جدید به وجود می آید سرمایه گذاری کنند. و هنوز وقتی پس از ۲ سال گارتنر مطالعه ای را در مورد رهبران کسب و کار تکرار کرد و از آنها پرسید چه زمانی انتظار دارند که برای عصر دیجیتال آماده باشند, اکثریت آنها عملا گفتند با هدفی که دو سال پیش فکر می کردند الان  به آن رسیده باشند فرسنگها فاصله دارند.

  1. معنای تحول در اکثر مواقع به پلتفرم جدیدی از تکنولوژی نسبت داده شده و کسب و کارها عموما فراموش می کنند که تحول واقعی به افراد بستگی دارد. برای تغییر یک نتیجه سازمانی باید رفتارهای سازمانی را تغییر دهید. نمی توانیم انتظار تغییر داشته باشیم اگر روی زیرساختها تمرکز کنیم ولی به فرهنگ مرتبط با آن توجهی نکنیم.
  2. بدون شفافیت و یک تمرکز قوی روی مساله ای که قصد حل آن را داریم, وسوسه می شویم که سعی کنیم و با آمیختن چندین المان جزئی از راه حل, متحول شویم. پلتفرم را به کار می گیریم, اطلاعات را می خریم, انبوهی از کارها را شروع می کنیم ولی هر چه بیشتر تلاش می کنیم اثرتلاشهایمان پراکنده تر می شود. بنابراین, کسب و کارهایی که با روشهای درست تغییر شروع کردند, با برنامه های تکنولوژیک گسترده منحرف شده اند و به تمرکزشان اجازه لغزیدن داده اند.

بیایید به این برگردیم که چرا بحران کرونا فرصتی را پیش روی ما قرار می دهد و همچنین ضروریاتی را. کسب و کارها و برندها می توانند از سرعت گرفتن تغییر که به آن اشاره شد برای تحریک تغییر خودشان استفاده بکنند و از درون خود شروع کنند. از تجربه می دانیم که هر برنامه ای که نیازمند تغییر است تنها زمانی موفق می شود که سازمان (به معنی افراد سازمان) بخواهند که این اتفاق بیفتد. فرصت کاملا دم دست بحران کرونا این است که  کرونا همه افراد و همه سازمانها را حول محور نیاز به روشهای جدید کار کردن جمع می کند. امواج شوک فرهنگی که در سرتاسر دنیا به شرکتها برخورد می کند می تواند برای ایجاد عزم تغییر موفق تحت کنترل دریباید.

واضح است که در هر بخش و هر صنعت اثرات متفاوت خواهد بود ولی در مجموع, اگر به همه کسب و کارهایی که سریعتر حرکت می کنند و قوی تر می شوند نگاهی بیندازیم ویژگی های مشترکی را خواهیم دید. آنهایی که در کرده هایشان هدفمند هستند, پاسخگو به نیاز مصرف کننده و کارکنانشان هستند, در سرعت استقرار دیجیتالی به اندازه کافی چالاک هستند و بالاتر از همه اینکه منعطف هستند, بیشترین جهش را خواهند کرد و بالاتر از همه خواهند بود. آنهایی که به کنترل همه جانبه خود اهمیت داده اند و شبکه مستحکمی از شرکای تجاری را تشکیل داده اند, قادر خواهند بود استراتژی هماهنگ و همه جانبه ای را به اجرا درآورند.

اینها کسب و کارهایی هستند که می توانند نوآوری کرده و متحول شوند. آنها مدل های کسب و کارشان را به مقدار لازم با شرایط تطبیق داده و روشهای جدید برقراری ارتباط با مصرف کننده را به وجود خواهند آورد. در مجموع, آنها به رشد قدرت برند و پیامشان استمرار بخشیده, ارتباطات عمیقتری با مشتریان از طریق دنیای دیجیتال می سازند و فرصتهای فروش و خدمت رسانی را با حاضر بودن در زمان خروج جامعه از بحران و بازیابی, به حداکثر ممکن می رسانند.

وینستون چرچیل برای محکمتر کردن اتحادش با استالین و روزولت, به این اشاره کرده است که هیچگاه نباید به یک بحران خوب اجازه دهیم هدر برود. برای کسب و کارها اکنون فرصتی به وجود آمده تا از بحران کرونا به عنوان محرکی برای تغییر متمرکز استفاده کنند.

با استفاده از فرصت و با فراگیری درسهایی از شروعهای غلط دگردیسی در دهه گذشته, برای رهبران ممکن خواهد بود تا کسب و کارهای خود را برای موفقیت در آینده حتی پرتلاطم تر آماده کنند. تحولاتی که اکنون صورت می گیرد نباید روی ایجاد نسخه جدیدتری از امروز متمرکز شود. در عوض, آنها باید طوری طراحی شوند که فرهنگ سازمانی دارای انعطاف و جهندگی لازم برای تطابق را درک کنند. آنها باید فراتر از وسوسه های اغواگر و فریبنده تکنولوژی, تا می توانند روی رفتارها و توانایی های سازمانی  ای تمرکز کنند که شالوده سازمان را تشکیل داده اند. و همچنین آنها باید به شکل اصولی با تفکر هدفی واحد و آماده برای اجرا هماهنگ شوند.

اگر این کارها خوب و با پشتیبانی مناسب انجام شود می توانیم انتظار داشته باشیم که برندها از بحران کرونا  با آمادگی بسیار بیشتری برای تطابق با تحولات اطرافشان بیرون بیایند. تحولاتی که قبل از سال ۲۰۲۰ شروع شده اند ولی با فشارهای اجتماعی سرعت یافته اند. و باز هم اگر این اتفاقات به خوبی بیفتند, ضروریات تغییر- و نه فرصتها- مسیر ما را به سمت آینده ای منعطف تر و پویاتر متشکل از سازمانهایی با توانایی کسب و کار غیر معمول, اصلاح خواهند کرد. اگر میخواهید در مورد مدیریت تغییر در سازمانها بیشتر بدانید اینجا را بخوانید.

 منبع: WPP

(۳)

پست‌های پیشنهادی

Sharehttps://telegram.me/businesstrend

منبع خبر: http://www.businesstrend.ir/1399/04/09/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7/