به گزارش خبرنگار بنکر (Banker)، این جنس تورم از نوع تقاضا نبوده بلکه انتظارات فعالانه بخش عرضه بازار (دلال، تولیدکننده و هر نوع عرضه کننده ای) بوده که قبل از تأثیر واقعی افزایش قیمت ارز فعال‌ شده‌ و انتظاراتی از جنس هزینه فرصت را سبب گردیده تا قیمت عرضه را قبل از تحقق عملیاتی افزایش هزینه‌های تولید، افزایش ‌دهد.
یعنی شما برای قیمتگذاری، هزینه فرصت افزایش دلار را مد نظر خواهید گرفت و بعد اقدام به قیمت‌گذاری خواهید نمود. چندان ارتباطی هم به میزان وابستگی تولید به ارز ندارد.
قابل ذکر است در طول دهه ۸۰ عمدتا قیمت مستغلات ، پیش برنده تورم و معیار هزینه فرصت بود.

منبع خبر: http://banker.ir/news/251454/شوک-ارزی-و-قیمت‌گذاری-کالا-در-دهه-۹۰