به گزارش بورس نیوز، منصور منصوری اظهار کرد: به
طور میانگین ۶۵ درصد قطعات محصولات ایران‌خودرو به صورت کامل بومی‌سازی شده و با
همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، جهاد دانشگاهی و سازندگان برتر درصددهستیم تولید
قطعات پیشرفته خودرو را داخلی‌سازی کنیم
.

وی افزود: وقتی امکان و توانایی تولید قطعه در
داخل مرزهای کشور وجود دارد باید از آن حمایت شود تا به جای کارآفرینی برای
کشورهای خارجی، تولید داخلی کشور رونق پیدا کرده و از ظرفیت‌های داخلی استفاده شود
.

مدیرعامل شرکت ساپکو بیان کرد: در شرایط جدید
پیش رو به فعالیت مضاعف قطعه‌سازان و همدلی دولت نیاز داریم و در مواردی که به
لحاظ فناوری با استانداردهای جهانی فاصله داریم از توان شرکت‌های دانش‌بنیان
استفاده می
‌کنیم.

منصوری درباره مهمترین هدف و دیدگاه ساپکو در
سال۹۸ ادامه داد: مهمترین رویکرد ساپکو در سال جاری، افزایش عمق ساخت داخل قطعات
پیشرفته خودرو با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان برتر، کاهش وابستگی به
خارج و کاهش ریسک تامین و خودکفایی مواد و طراحی و ساخت قالب وابزارهای اصلی تولید
خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال گذشته با
همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، جهاددانشگاهی و سازندگان برتر، پروژه‌های مرتبط با
کاهش ارزبری و کاهش ریسک تامین ناشی از تک‌سورس بودن قطعات در دستور کارمان است و
درکنار آن نیز برنامه‌ریزی دقیقی برای خودکفایی و داخلی‌سازی مواد و قالب صورت
گرفته است
.

مدیرعامل شرکت ساپکو تاکید کرد: با اتکا به
متخصصین داخلی می‌توانیم به اهداف کاهش ارزبری و بومی‌سازی دانش فنی جدید دست پیدا
کنیم.

منصوری گفت: این درحالی است که میزان ارزبری
قطعات هیچگاه به صفر نخواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ساپکو ادامه داد: ساپکو و ایران
خودرو به دنبال توسعه محصول همراه با توسعه خودکفایی بوده و ‌در قسمت قطعه‌سازی
نیز رویکرد ما دارا بودن دست‌کم دو منبع تامین برای هرقطعه است تا از ریسک های تامین
تک سورس جلوگیری کنیم
.

وی درباره فعالیت تخصصی سازندگان که هدف دیگر این شرکت در سال جاری است بیان کرد:
توسعه براساس تنوع قطعات

پیش از این سازندگان، توسعه را براساس تنوع
قطعات انجام می‌دادند. اما در رویکرد جدید
تصمیم بر آن است که در انجام فعالیت‌های مهندسی با اقتباس از روند فعالیت
سایر کشورهای دنیا در این زمینه و تعریف مگاماژول‌های پنج‌گانه (سیستم اصلی خودرو)، توسعه فعالیت‌های سازندگان تخصصی‌تر
و هدفمند شود
.

منصوری تصریح کرد:‌برای رسیدن به این هدف در
زنجیره تامین، علاوه بر روش ارزیابی پژو از سیستم هفت‌گانه ارزیابی جامع سازندگان
ساپکو برای ارزیابی استفاده می کنیم.

منبع خبر: http://www.boursenews.ir/fa/news/191375/بومی-سازی-شدن-65-درصد-قطعات-محصولات-ایران-خودرو