بر اساس بررسی‎های واحد سنجش و
راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم)
بورس نیوز، شرکت «ایران خودرو دیزل» با سرمایه
۴۹۸۹ میلیارد ریالی، بالغ بر ۳۴۲۳۵ میلیارد ریال زیان انباشته دارد. به عبارت
بهتر، روند زیان‌دهی سنوات اخیر فعالیت‏‌های تجاری شرکت به گونه‎ای بوده که بیش از
۶٫۸ برابر سرمایه، زیان انباشته در حساب‌ها نشسته است.

علاوه بر این، زیان انباشته شرکت‏‎های فرعی توسعه خودروکار، تاپ سرویس، تولید موتورهای دیزل ایران (ایدم)، مهندسی و تأمین
قطعات ایران خودرو دیزل (اپکو)، تاپ خودرو و تولید قطعات خاور جمعا به مبلغ ۱۷۰۱ میلیارد
ریال بوده و شرکت‎‏های مذکور دارای ابهام در تداوم فعالیت هستند. 

در چنین شرایطی، نحوه
بازیافت طلب ۲۶۵۰ میلیارد ریالی «خاور» و بهای تمام شده سرمایه
گذاری به مبلغ ۸۹۳
میلیارد ریال در هاله
ای از ابهام قرار دارد.

بار سنگین زیان «خاور» چگونه تخلیه می‎شود؟! / مسیرهایی سخت برای جبران گذشته

اما سوال این است که چه عاملی
این شرکت را به خاک سرخ زیان نشانده است؟

مشکلات این شرکت بسیار زیاد
است؛ از فعالیت در ظرفیت پایین که ۱۴۷۶ میلیارد ریال هزینه جذب نشده در تولید را
تحمیل می کند تا دریافت ۱۲۱۳۷ میلیارد ریال تسهیلات بانکی با نرخ سود ۲۰ تا ۲۸ درصد
که هزینه مالی سنگین ۳۰۲۷ میلیارد ریالی را به دنبال داشته است.

در سایر بخشها نیز هزینههای سرسامآور به چشم میخورد. بر اساس گزارش ۶ ماهه
منتهی به شهریور ۹۷، بالغ بر ۱۳۳۷ میلیارد ریال هزینه های عمومی و اداری ثبت
گردیده که معادل ۵۲ درصد فروش است. 

هزینه خدمات پس از فروش، هزینه تحقیقات و هزینه‎های جذب نشده نقش بسزایی در شکل‎گیری رقم مذکور دارند. 

حضور ۴۲۴۶ نفر به عنوان
پرسنل در این شرکت، هزینه‌های حقوق و دستمزد را بسیار بالابرده است. به نظر می
‏رسد تعدیل نیرو جهت
افزایش بهره‎وری نیروی کار و انتقال بخشی از پرسنل به شرکت های زیرمجموعه، ضروری
است.

عدم فعالیت در ظرفیت کامل عملی
شرایط را بسیار بغرنج کرده و در سایر بخش‎های عملیاتی نیز هزینه
های سنگینی را بر دوش «خاور»
نهاده است.

این شرکت جهت تامین نقدینگی و
خرید مواد و قطعات مورد نیاز در امر تولید، تسهیلات بسیار زیادی دریافت کرده و از
آن جا که فرایند تولید و فروش به خوبی انجام نمی گیرد، نقدینگی مناسب برای
بازپراخت تسهیلات را ندارد. از بابت تامین مالی انجام شده از طرف شرکت ایران خودرو
برای انجام هزینه های جاری، متحمل ۱۰۹۸میلیارد ریال هزینه مالی گردیده که روند افزایش
هزینه
های مالی تداوم دارد.

بار سنگین زیان «خاور» چگونه تخلیه می‎شود؟! / مسیرهایی سخت برای جبران گذشته

«خاور» امروز به استقبال مجمع فوقالعاده
می
رود تا در خصوص شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت تصمیمگیری
کند.

شایان ذکر است که به منظور خروج
از این وضعیت، برنامه
های هیئت مدیره شرکت به سهامدار عمده (ایران خودرو) اعلام
شده که چگونگی دستیابی به آن نیز مشخص نشده است. یکی از راهکارهای معرفی شده، افزایش
سرمایه از محل مطالبات است که به دلیل عدم دستیابی به منابع نقدینگی مناسب راهکار مناسبی
جهت اصلاح این وضعیت نیست.

برنامه دیگری که شرکت می تواند
اجرا کند، فروش سهام شرکت های تابعه است. اما از آن جا که این شرکت ها نیز شرایط
نامساعدی دارند و فعالیت های آن ها سودآور نیست، پیدا کردن خریدار برای این شرکت
ها نیز کار ساده
ای نیست.

برای تسریع در امر سودسازی و
کاهش زیان انباشته، فروش دارایی
های غیرمولد نیز باید مدنظر قرار گیرد.

دیگر مسیر «خاور» برای اصلاح
ساختار مالی، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها است که به نظر می رسد
همین مسیر پیگیری شود؛ هر چند بار سودآوری ندارد اما شرکت را از شمولیت ماده ۱۴۱
قانون تجارت خارج می سازد.

بیش از هر چیز، این شرکت نیاز
به تغییر و تحول در امر تولید و فروش دارد. تا زمانی که شرایط تولید و فروش مساعد
نباشد، هر اقدامی تنها اثرات کوتاه مدت دارد. 

انقعاد قرارداد با شرکا تجاری بنز و
هیوندای می تواند به این امر کمک شایانی کند. البته باید این نکته را گفت که بر اساس
توافق
های انجام شده در سال ۹۵، شرکت هیوندای متعهد گردیده در ازای عدم انجام
تعهدات قرارداد فی
مابین مبلغ ۲۲ میلیون دلار جهت ۷۵۰۰ دستگاه محصول تخفیف اعمال
شود. در این خصوص تعداد ۶۸۱ دستگاه حدود ۲ میلیون دلار تخفیف داده شده، اما اقدامات
انجام شده جهت دریافت مابقی تخفیف به مبلغ ۲۰ میلیون دلار به نتیجه نرسیده است.

روند تولید و فروش محصولات
«خاور» در سال جاری از شرایط رکودی و نامناسب حکایت دارد. از سال ۹۵ روند فعالیت
های شرکت رو به رشد بوده و در سال ۹۶ نیز ادامه یافت. در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ نسبت
به مدت مشابه سال گذشته کم‎کارتر بوده است. امید می رود با اجرای سیاست ها و
برنامه های جدید، روند دو دوره گذشته قطع نشود.

بار سنگین زیان «خاور» چگونه تخلیه می‎شود؟! / مسیرهایی سخت برای جبران گذشته

منبع خبر: http://www.boursenews.ir/fa/news/186493/بار-سنگین-زیان-خاور-چگونه-تخلیه-می‎شود-مسیرهایی-سخت-برای-جبران-گذشته