به گزارش بورس نیوز، محمدعلی حسن‌زاده با تاکید بر اینکه دالان چابهار پیش از این نیز شاهد ترانزیت محموله‌هایی از کشور هندوستان به مقصد افغانستان از طریق بندر چابهار بوده است، افزود: تا به امروز توسط ۱۰ کشتیبزرگ حدود ۱۲۰ هزار تن کالا شامل گندم و حبوبات، از مسیر بندر چابهار به افغانستان ترانزیت شده است. وی با بیان اینکه چهار بندر کوچین، کاندلا، ماندرا و جواهر لعل نهرو به‌عنوان بنادر مبدا بارگیری کالاهای ترانزیتی و صادراتی از هندوستان به بندر چابهار انتخاب شده‌اند، گفت: در بحث تعیین کریدورهای ترانزیتی و حمل‌ونقلی، چابهار بندر واسط و سه مرز زمینی بین ایران و افغانستان به‌عنوان نقاط گمرکی تعیین شده‌اند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر در تبیین تاثیر اقتصادی اجرایی‌سازی موافقت‌نامه چابهار بر اقتصاد کلان کشور گفت: در ایران و همچنین در منطقه، این امکان که یک بندر همزمان بتواند خدمات ترانزیتی و ترانشیپی ارائه کند، به‌صورت محدود وجود دارد. این درحالی است که بندر چابهار هم از نظر ترانشیپی به‌واسطه برخورداری از کوتاه‌ترین فاصله با مسیر کشتیرانی آسیا – اروپا و هم از حیث ترانزیتی به جهت هم مرز بودن با کشور افغانستان، موقعیت ممتاز و برجسته‌ای نسبت به سایر بنادر منطقه دارد.

منبع خبر: http://www.boursenews.ir/fa/news/185762/خدمات-حمل‌ونقلی-و-ترانزیتی-با-محوریت-بندر-چابهار