به گزارش بورس نیوز، بنابر آمار ارائه شده از سوی
خودروسازان، ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا (شامل سایپا و پارس‌ خودرو) در مجموع
طی آذر امسال تنها
۳۷ هزار و ۸۱۱ دستگاه
انواع محصول را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با ماه قبل از آن، حدود
۲۴ درصد کاهش را تجربه کنند.

در این بین، ایران خودرویی‌ها ۲۱ هزار و ۱۱۲ دستگاه انواع محصول را در سومین ماه پاییز
به تولید رسانده‌اند بنابراین نسبت به آبان،
۷/ ۳ درصد
کاهش تولید را به خود می‌بینند
.

سایپا نیز که در آذر ۱۱ هزار
و
۴۹۰ دستگاه محصول را تولید کرده، کاهشی ۵/ ۴۳درصدی را به ثبت رسانده است.

در نهایت پارس خودرویی‌ها هم با تیراژی پنج هزار
و
۲۰۹ دستگاهی در آذر، کاهشی ۳۱ درصدی را نسبت به
آبان تجربه کرده‌اند
.

نمودار تولید خودروسازان طی سال‌جاری، نشان می‌دهد آنها از خرداد به بعد
با نوسان تولید مواجه بوده‌اند و به جز مهر، در سایر ماه‌ها کاهش تولید داشته‌اند
.

وقتی آمار تولید مهر با روندی رو به رشد اعلام شد،
تصور می‌شد که دوران نزولی بودن تیراژ خودروسازان رو به اتمام خواهد رفت، با این حال
آمارهای آبان و آذر، بسیار ناامید‌کننده بودند
.

ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در آبان و نسبت
به مهر، افت قابل‌توجهی را تجربه کردند و در کارنامه آذر آنها نیز نمرات خوبی ثبت نشد
.

این روند نزولی در شرایطی است که وزیر صنعت، معدن
و تجارت و خودروسازان چندی پیش اعلام کردند اوضاع تولید رو به راه شده و تیراژ روندی
رو به رشد دارد
.

در این اوضاع و احوال، قرار است قیمت جدید خودروهای
داخلی نیز اعلام شود و آن طور که وزارت صنعت و خودروسازان وعده داده‌اند، در ادامه،
قیمت‌ها به واسطه افزایش تیراژ و عرضه، به تدریج کاهش خواهد یافت
.

نزولی شدن تولید خودرو در کشور، بیشتر به دو عامل
تحریم و مشکلات اقتصادی داخلی مربوط می‌شود که هر دوی آنها گریبان خودروسازان را سفت
چسبیده‌اند
.

در این بین، تحریم‌ها سبب شده روند تامین قطعات
از خارج، مختل و کند شود و بنابراین تیراژ روندی نزولی به خود بگیرد. به تبع تحریم
همچنین تولید برخی محصولات از جمله خانواده
L۹۰ و ساندرو نیز در حال توقف است، چه آنکه به جز چند برند چینی، سایر شرکت‌های
خودروساز خارجی از ایران رفته‌اند
.

به جز تحریم اما مجموعه مشکلات اقتصادی داخلی نیز
به نوبه خود سبب کاهش تیراژ خودرو شده است. کمبود نقدینگی در کنار عدم تعیین تکلیف
نهایی قیمت جدید خودروها و همچنین مشکلات گمرکی و ارزی (ماندن قطعات و مواد اولیه در
گمرک)، از جمله مشکلات و موانع موجود بر سر راه افزایش تولید محسوب می‌شوند
.

طبعا اگر شرایط به همین منوال ادامه یافته و تولید
افزایش نیابد، امکان کاهش قیمت خودروها (پس از افزایش رسمی قیمت) وجود نخواهد داشت؛
زیرا پایین آمدن قیمت ارتباط مستقیمی با بالا رفتن تیراژ و عرضه دارد
.

شهروندان ایرانی روی وعده وزارت صنعت و خودروسازان
مبنی‌بر کاهش قیمت خودرو به‌واسطه افزایش تولید و عرضه حساب کرده‌اند و باید منتظر
ماند و دید وعده آنها عملی خواهد شد؟

منبع خبر: http://www.boursenews.ir/fa/news/185625/کاهش-24درصدی-تولید-خودروسازان