به گزارش اخبار بانک به نقل از روابط عمومی بانک سامان، در راستای سیاست جدید ارزی دولت برای ساماندهی بازار ارز، خرید ارز برای تجار و بازرگانان از طریق سامانه الکترونیکی نظام یکپارچه معاملات ارزی انجام خواهد شد.

براساس این گزارش، متقاضیان دریافت ارز نیمایی در نخستین گام لازم است از وزارت صنعت، معدن و تجارت، شماره ثبت سفارش دریافت و با مراجعه به بانک عامل، درخواست صدور گواهی ثبت آماری کنند.

پس از صدور گواهی ثبت آماری توسط بانک سامان و تایید آن توسط بانک مرکزی، تعهدات و وثیقه‌های لازم از  بازرگان دریافت شده و سپس امکان ثبت درخواست خرید از سوی بانک و یا راساً توسط بازرگان فراهم می شود.

این گزارش حاکی است، در گام بعدی پس از اعلام نرخ فروش ارز توسط صرافی ، تایید نرخ اعلامی توسط بازرگان و واریز وجه ریالی به حساب صرافی ، ارز مربوطه به حساب ذی‌النفع حواله و در مرحله بعد پس از ارایه و ثبت اسناد حمل و منشأ ارز، گواهی تامین ارز توسط بانک سامان صادر می‌شود و واردکننده همزمان با پایان تعهد و دریافت مدارک، می‌تواند اجناس خود را از گمرک ترخیص کند.

گفتنی است، سامانه نیما با سامانه جامع تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت، پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک و دروازه ارزی در یک مجموعه به هم پیوسته ارتباط فرایندی دارد و نقش صرافی‌‎‌ها و بانک‌ها در این سامانه به عنوان واسطه بین منابع و مصارف ارزی مطرح است و وظیفه انتقال منابع در حساب‌های خارج از کشور را به مصارف تعیین‌شده توسط واردکنندگان برعهده دارند.

تجار و بازرگانان برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند با شماره تلفن ۲۳۰۹۵۵۰۱-۰۲۱ تماس بگیرند.
 

منبع خبر: http://www.akhbarbank.com/news/63040/روند-دریافت-ارز-نرخ-نیما-بانک-سامان-اعلام