وی افزود: طرح های فروشی که از طریق شبکه نمایندگی ها صورت می گیرد صرفا به صورت فروش اینترنتی است و در این روش با لحاظ کردن محدودیت کد ملی، افراد امکان ثبت نام چندین خودرو را نخواهند داشت و مشتری می تواند از طریق سایت سایپا ثبت نام خود را انجام دهد. علاوه بر این خریدار محصولات سایپا تا شش ماه نمی تواند هیچ گونه خرید دیگری از گروه سایپا داشته باشد.

رئیس کانون انجمن صنفی نمایندگی های گروه خودروسازی سایپا در خصوص بحث احتکار و عدم تحویل خودرو از کارخانه یا شبکه نمایندگی ها که در رسانه ها مطرح شده است، گفت: خود مشتریان گروه سایپا می توانند گواه این موضوع باشند چراکه تمامی خودروهایی که از طریق شبکه نمایندگی ها عرضه می شود تاریخ تولید محصول در برگه تحویلشان درج شده است و زمان تولید و خروج خودرو از کارخانه تا زمان تحویل به مشتری در حدود یک هفته تا ده روز است و بنابراین امکان احتکار خودرو به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

وی افزود: همچنین خودروساز برای اینکه چرخ تولیدش بچرخد می بایست محصول خود را عرضه و به فروش برساند تا بتواند با نقدینگی حاصل شده مجددا قطعه را از قطعه ساز خریداری و به تولید محصول بپردازد و در صوت احتکار و نگهداشت محصول تولید شده،‌ نه تنها نقدینگی برایش ایجاد نمی شود بلکه هزینه های مازاد نگهداری و انبارداری هم باید بپردازد که مقرون به صرفه نیست.

ورزنده گفت: شبکه نمایندگی های گروه سایپا به هیچ عنوان حق خرید و فروش خودرو را ندارند و صرفا ثبت نام خودرو بر اساس قیمت های مصوب را برای مشتریان انجام داده و بر اساس قوانین تعریف شده به هیچ عنوان فعالیت بنگاهی و واسطه گری ندارند.

وی تاکید کرد: تمامی فعالیت های شبکه نمایندگی های گروه سایپا تحت کنترل و نظارت شرکت سایپا و وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در صورت بروز تخلف با نمایندگی خاطی برخورد و در مواردی سلب نمایندگی می شود.

رئیس کانون انجمن صنفی نمایندگی های گروه خودروسازی سایپا گفت: شرکت سایپا با انجام پیش فروش بنابر ظرفیت های تولید، محصولات خود را در بازار توزیع می کند  و در این شرایط بازار آرام و کاملا تحت کنترل است و در غیر اینصورت بازار دارای حباب قیمتی می شود که این موضوع نشان دهنده آن است که افرادی خارج از شبکه نمایندگی ها اقدام به دلال بازی می کنند که با بررسی روند بازار به راحتی می توان به این موضوع پی برد.

وی تصریح کرد: این افراد سودجو در دو ماه گذشته نیز به بهانه افزایش دلار و ارز در حال دامن زدن به قیمت خودرو بودند که خودروسازان با عرضه ۱۰۰ هزار دستگاهی محصولات خود با محدودیت کد ملی و گرفتن یک فقره چک از مشتری به مدت یکسال برای جلوگیری از واسطه گری و دلالی توانستند بازار را به ثبات برسانند.

ورزنده با اشاره به اینکه در زمان هایی که بنابر عوامل مختلف از جمله تعطیلات خودروسازان تحویل خودرو به کندی صورت می گیرد حضور دلالان بیشتر از قبل مشخص می شود، گفت: در این ایام با توجه به عدم عرضه خودرو و نبود آن در شبکه نمایندگی ها، متاسفانه حاشیه بازار خودروها زیاد می شود که این موضوع توسط یکسری افراد سودجو که به دنبال کسب منافع خود هستند صورت می پذیرد و این افراد در خارج از نمایندگی ها، به دنبال ایجاد حاشیه بازار کاذب برای خودروها هستند.

وی تاکید کرد: با پیش فروشی که در هفته آینده از سوی شرکت سایپا انجام می پذیرد قطعا آرامش هرچه سریعتر به بازار خودرو برخواهد گشت و بساط دلالی جمع و افراد سودجو از این بازار دور خواهند شد. 

منبع خبر: http://www.boursenews.ir/fa/news/179400/دليل-اصلی-ايجاد-حباب-قيمتی-خودرو-در-خارج-از-شبكه-نمايندگی‌ها-است